Om jag säger att “Nunti” inte är allt jag är, och dessutom har en koppling till en historia i Sveriges mörka hörn; Vem är då Nunti? Vad betyder det? Vad vill hon och hur? Detta ska jag berätta om i den här artikeln.
Jag har för avsikt att återuppta mitt arbete med min blogg. Det finns många saker jag vill fortsätta ta itu med, men jag börjar med “Nunti” eftersom Nunti för mig är drivkraften bakom allt som händer och den det som driver mig framåt. Självklart är det inte bara ett namn, och det är anledningen till att jag skriver det som en historia.
Från de bloggberättelser som jag skrivit, har vissa läsare skapat sig en bild av mig. Och hoppas att denna bild skall bekräftas när de träffar mig. Men alla människor har olika sidor av sin personlighet, inklusive jag själv.
Om jag säger att “Nunti” inte är allt jag är, och dessutom har en koppling till en historia i Sveriges mörka hörn; Vem är då Nunti? Vad betyder det? Vad vill hon och hur? Detta ska jag berätta om i den här artikeln.
**Det kan finnas vissa delar som jag inte kan ge mer detaljer och bevis om för tillfället.
Bakgrund
Låt mig börjar med kulturen för att uppfostra barn som i huvudsak påverkar majoriteten av många thailändares personlighet när det gäller politik och livsstil. Kulturen för att uppfostra och träna thailändska barn fokuserar på att lära dem att vara goda barn.
Egenskaperna hos ett “bra barn” inkluderar att vara lyhörd, respektfull, följsam, lydig och inte orsaka problem för vuxna eller skapa en skam för föräldrar och familjen.
Barn förväntas att, när de lyssnar på vuxna, tro på och gör vad de vuxna säger utan att behöva tänka eller ifrågasätta. Eftersom vuxna är erfarna och anses vara korrekta. Detta återspeglas i ordspråk som “följ vuxna så biter hundar inte ” eller “Vuxna hade varma bad tidigare”. (Uttryck som används för att jämföra att en äldre person eller en person med mer erfarenhet, generellt sett, har sett eller förstått mer än någon som är född senare).
Genom att vara ett ‘bra’ barn, blir barnet älskat av sina föräldrar och det skapar en känsla av fred och lycka. Barn som inte lyssnar på de vuxna eller inte är ‘bra’ kan bli bestraffade genom slag med en pinne. Enligt traditionella talesättet som säger att ‘Bind den ko du älskar. Slå det barn du älskar” (uttrycket som används för att jämföra att förhindra att korna rymmer eller försvinner och undervisa när barnet gjort fel).’. Enligt traditionella talesättet som uppmanar att barn accepterar straffen om de inte lyssnar, “ett barn får framgång på grund av en pinne”.
Målet eller framgången för nästan alla föräldrar är att uppfostra barnen till att bli “bra barn”, detta för att upprätthålla familjens och samhällets välbefinnande.
Dessa lärdomar kan verka bra för föräldrar, men det skapar idag konflikter mellan den nya och gamla generationen. Eftersom det inte bara kan hindra barn från att utveckla sin egen identitet, utan också påverkar samhällets maktbalans.
Exempelvis politik där barn lärs att tro att det är en fråga för vuxna. Barn bör inte involvera sig i det. Undervisningen som inplanteras i ett barn återspeglas när de växer upp. Det som betraktas som en vuxen för thailändare är “regeringen”. Därför tenderar thailändare som håller fast vid dessa läror att lyssna på vad regeringen instruerar och tro på alla nyheter de får på TV, vilket oftast kontrolleras av regeringen.
Det jag säger här kan vara en del av det som gör majoriteten av thailändare uppfattas som trevliga, glada, lyckliga och lättsamma att umgås med. Men ur en annan synvinkel kan det göra att en del, främst äldre, thailändare är passiva, ointresserade, accepterande och nöjda med vad de har. Enligt ordspråket “Tänk inte på att tävla med meriter och förmögenhet”.
Det kan ses genom den ständigt ökande rikedomen hos thailändska miljardärer, en förmögenhet som grundlades i det tidigare livet, medan de fattiga är där på grund av synder från tidigare liv.
Detta gör att vissa thailändare (särskilt den äldre generationen) inte inser det verkliga problemet bakom varför det finns en klyfta mellan de rika och de fattiga i samhället.
Allt har sin egen bakgrund och sina egna problem. Naturligtvis ber jag dig inte att hjälpa mig att förändra det thailändska samhället. Så hur hänger allt detta ihop med “Nunti” och en del av den mörka sidan i Sveriges samhälle?
***Obs:
Detta är min uppfattning från tiden när jag var i tioårsåldern; “Olika familjer, samhällsklasser och sociala ställningar har sina egna sätt att uppfostra sina egna barnbarn. Så även om det kan sägas att detta fortfarande är en “generell” metod för att undervisa barn i Thailand, kan du inte avgöra eller jämföra thailändare du har träffat med den här artikeln.”
Vanliga thailändare kommer att få en förståelse som bara betonar den goda sidan av kulturen, som lär barn att vara underdåniga, respektfulla, ödmjuka och lydiga gentemot äldre. Därför bör du vara försiktig om du tar upp detta som ett samtalsämne med vanliga thailändare.
De som kan ge dig ytterligare information om detta är thailändare som verkligen förstår hur den grundläggande thailändska kulturen påverkar politiken och som inte är involverade i “korruption“, och olika grupper som kräver thailändsk demokrati, särskilt den yngre generationen som är medvetna om detta.
Vem är då Nunti? Vad betyder det? Vad vill hon och hur?
Jag heter Nuntiporn. De flesta thailändare har även ett kortare smeknamn. Men Nunti är inte mitt smeknamn. Så mina thailändska vänner, och inte ens mina familjemedlemmar, kommer att veta att det är jag om du säger det här namnet.
Jag växte upp med drömmen och stoltheten över att vara ett “bra barn” i min familj, vilket gjorde mig till ett älskat barn och fick mig att få vad jag ville utan att behöva anstränga mig för mycket. I samhället fick jag känna mig som en god medborgare, följde vad som har gjorts, motarbetade inte utan bidrog till att skapa lugn och harmoni i samhället.
Detta är en översikt av vem jag är; Jag är glad, leende och lätt att komma överens med. I detta sammanhang är jag som en receptionist som välkomnar och pratar med människor. Personlighetsdraget i den här delen är en allmän thailändares personlighet.
Att växa upp enligt en viss mall har skapat en annan del av mig själv. Denna del blir tydligare medan jag åldras. Det är jag med mina egna tankar, och jag vill inte följa om det inte är något jag håller med om..
Många av mina åsikter är helt annorlunda mot vad jag har upplevt och sett i många delar av det thailändska samhället och kulturen. Men för att uppnå frid och förhindra känslor av splittring och ensamhet har jag låtit mina tankar och dessa frågor förbli privata och hållit dem för mig själv.
Ju mer denna del växte desto färre vänner hade jag. Mitt samhälle började krympa. Allt färre människor omkring mig och bara med dem jag själv valde.
Det som stöder min tillväxt i denna del är livets utmaningar och självständig framgång, tillsammans med entusiasm, nyfikenhet och önskan att se och lära. Men ändå, en känsla av trygghet med hjälp och stöd. Inklusive lugnet i samhället och lärorna som ingjuter thailändare att känna sig nöjda och lyckliga med vad de har. Det gjorde bara att denna del av mig bara kunde växa långsamt.
Den här delen av mig fungerar som en observatör, tänkare och analytiker för att främja förståelse och förlåtelse. Denna del kommer alltid att finnas, men bakom den finns identiteten som en receptionist. Personlighetsdraget är närvarande och en hörbar inre röst när jag är ensam.
Självklart beror det på att även om barnuppfostran kan vara samma kan det ge barnen olika upplevelser eftersom det inte slutar där.
Tack vare att jag var ett bra barn och familjens yngsta dotter fick jag ofta vad jag ville. Detta skapade en annan sida, en annan del av mig som stimulerar alla mina känslor att bli mer intensiva. Tills jag blev en “extrem” person.
När jag är glad, är jag extremt lycklig. När det gäller kärlek, så är det fullständig kärlek. Hat är helt enkelt hat. Rättvisa är rättvisa, och när sorg kommer, sjunker jag ner. Även ambition, stolthet, arrogans, och ilska är en del av den sidan.
Jag lärde mig att känna igen och kontrollera den här delen av mig. Men det fanns en impuls som jag upplevde i Sverige som lämnade djupa sår och det är svårt att kontrollera den här delen av mig själv. Personlighetsdraget i den här delen har jag döpt till “Nunti”.
En dag tog mitt liv en annan vändning, när jag träffade en svenska man och det ledde mig till ett liv i Sverige. Här förändrades min värld. Oavsett vad du tycker så betyder det frihet för mig. En gränslös värld som fick mig att känna att mina vingar växte och gjorde sig redo för att flyga, men sedan bröts mina vingar mitt under tillväxten.
Efter att min dröm blivit uppfylld, att bygga en varm och kärleksfull familj med barn, rasade allt samman. Händelsen gjorde att många nya frågor dök upp. Vad hände? Varför? Vad var orsaken? ???
Sorg och smärta från familjesplittring är inte vad man önskar. Ändå kan det hända när det når en punkt där det inte går att gå vidare tillsammans. Det kan kanske uppfattas som normalt för många, men det gäller definitivt inte för mig!
Att leva utan begränsningar i Sverige har gjort det möjligt för mig att se och lära känna mig själv och alla mina sidor. På samma sätt gav den synvinkel jag hade på Thailand när jag bodde där upphov till många frågor och tvivel kring thailändsk kultur, undervisning, utbildningssystem, osv. Men att nu i efterhand se tillbaka på Thailand har min erfarenhet av att bo och lära mig i Sverige gett mig en mycket tydligare syn på många saker.
Jag insåg snart att detta inte bara var min egen upplevelse, utan att det finns många thailändskor/kvinnor som lider av orättvisor och blir “utnyttjade” både medvetet och omedvetet i detta land och kanske även i andra länder med olika kulturer.
Och när livet ledde mig till att uppleva “Thai massage” så gjorde det mig ännu mer smärtsamt medveten om hur Thailands vackra kultur har sammanflätats med en felaktig syn på thailändska kvinnor.
Det är självklart att innan man kräver hjälp från andra ska man hjälpa sig själv först. Varför undervisas vi inte ordentligt om utvecklade länder, hur de utvecklades och hur jämlikhet fungerar i världen, så att vi inte lätt blir utnyttjade utomlands?
Varför gör inte thailändska myndigheter något för att ta itu med “Happy Ending”, då det är olagligt och påverkar både Thaikulturen och oss, äkta thaimassörer, speciellt utomlands?, etc. 100 frågor som får mig att söka efter svar. Svaret gjorde mig utmattad. Allt är längre bort än vad jag kunde nå.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
Jag var arg och ledsen över att thailändskor och Thaimassage blev behandlat så negativt här i Sverige, oavsett om det är utnyttjande eller användning som verktyg för sexhandel.
Men sanningen jag upptäcker är ännu värre. Den är fylld med både smärta och ångest när jag lär mig att nästan alla thailändare i hela landet, båda omedvetet och medvetet utan att kunna göra något åt det, blir utnyttjade av en grupp människor. För jag tror att grundorsaken till svaret på mina tvivel ligger under deras omättliga girighet. Girigheten kan benämnas “Korruption”.
Många gånger har jag insett att denna sak är långt utom mitt räckhåll. Det kräver kraft från samhället. Jag har försökt skriva om det för att ge information, men det är mycket svårt att nå ut till människor, kanske för att jag bara är en okänd invandare. Eller det är bara mina egen sår och inget som samhället bryr sig om.
Men den här djupa såren kan inte suddas bort. Även om jag inte gör så mycket på min blogg, tänker jag alltid varje dag, varje minut, på hur jag kan göra folk medvetna om historien från offrets synvinkel.
Jag är ingen aktivist, och jag vill inte heller vara en författare. Det jag försöker göra är att etablera min identitet genom mitt arbete och mitt företag. Jag tror att om jag har en tydligare identitet genom mitt arbete eller företag, kommer människor att vara intresserade av min röst.
Att expandera ett företag på rätt sätt i Sverige är inte lätt för en utländsk kvinna som jag. Det kräver fler komponenter än tid, men det är det enda jag kan göra för att överleva.
Många gånger har jag varit utmattad av mina egna ansträngningar och tankar, och har tänkt att i stället ha ett vanligt liv, arbeta, betala skatt och spara pengar för att bygga ett hem i Thailand och vara lycklig med ett bra liv med statens skyddsnät i Sverige.
Alla har rätt att göra vad de vill med sitt liv så länge de inte skapar problem för samhället och är inom lagen. Men när jag tänker på, och försöker glömma, dessa historier, gör det att jag mår dåligt om mig själv. Jag kan inte bara vara passiv och titta på spridningen och den utökade omfattningen av dessa brottsberättelser.
“Allt ovan är Nuntis historia och bakgrund. Så vad betyder eller står “Nunti” för?”
När jag känner mig utmattad säger en del av mig att detta är vanligt i samhället där det finns både bra och dåliga saker. Jag borde lära mig att leva med det och låta det vara som det alltid har varit.
Samtidigt som en annan del av mig aldrig slutar lära och förstå allt runt omkring mig, oavsett om det är något som påverkar min barnuppfostran på grund av min tidigare familj som saknar stöd för ömsesidig respekt. Mitt jobb som thaimassör där jag måste hantera konstiga/elaka män. Att se kvinnor från gamla kulturer bli orättvist behandlade. Även globala situationer som den rysk-ukrainska kriget, får mig att reflektera över händelserna i mitt eget land och påminner om min smärta.
Men det som alltid ger mig styrka och säger till mig att inte ge upp är “Nunti“.
“Nunti” i min mening är “styrka” och “kraft” att aldrig ge upp. Det är en motivationskraft som driver mig att avslöja sanningen om situationen för thailändska kvinnor och thailändska massörer som har utsatts för övergrepp, och för att bekämpa dessa handlingar.
** Detta är min tolkning, inte definitionen enligt ordboken.
“Nunti” är ett kort och enkelt smeknamn som är lätt att komma ihåg på ett främmande språk. “Nunti” är en del av mig. Även om hon föddes i Thailand, känner inte thailändare till henne eftersom hon har fått kunskap, erfarenheter, lärdomar och växt som person i Sverige.
Målet: vad vill Nunti och varför?
Det jag önskar mig är
1. Vara en informationskälla för att;
Ett objekt kan ha många sidor, precis som att bedöma en händelse där man bör ta in information från olika perspektiv.
Det finns också många organisationer och grupper som hjälper offer och bekämpar denna orättvisa. Inklusive thailändska organisationer i Sverige som går ihop med organisationer i Sverige för att hjälpa thailändare (thailändska kvinnor) och utveckling av Thaimassage.
Syftet med min blogg är att ge information från den drabbade sidan.
Jag tror att berättelserna om thailändskor eller kvinnor från andra kulturer som “utnyttjas” i Sverige (eller utomlands) inte är något nytt, även när det gäller fenomenet “Happy Ending”. Men jag tror att berättelserna som berättas från offrets perspektiv fortfarande är få till antalet, oavsett om det är på grund av okunnighet om att man har utsatts eller fortfarande utsätts för övergrepp, förmågan att berätta eller skriva på ett främmande språk, tid eller skam som följer med att berätta sanningen som kan hända en själv eller till och med de runt omkring dem, etc.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
Även om män är lagöverträdarna i detta avseende har min erfarenhet visat att det finns människor av båda könen som missförstått dessa frågor eller behöver information från olika perspektiv.
Till exempel är det inte bara män som har felaktiga uppfattningar om Thaimassage med “Happy Ending”, det finns också många kvinnor som har felaktig information om detta.
Stereotypen om thailändskor med utländska män (speciellt västerlänningar) antyder att kvinnorna måste ha arbetat som sexarbetare tidigare. Många människor behöver fortfarande uppdaterad information, inte bara män. Eftersom i dagens värld behöver de nödvändigtvis inte träffas genom sexarbete. Även om kvinnorna arbetar som sexarbetare kan det finnas förståeliga skäl bakom det, och de borde inte stigmatiseras.
Obs: nyheter som till exempel den om Thaimassageverksamhet som erbjuder olämpliga tjänster som “Happy Ending” är bara ett perspektiv som inte har blivit offentligt uttryckt från alla aspekter av ämnet. Till exempel, att detta inte är äkta Thaimassage eller hur dessa överträdelser påverkar äkta Thaimassage och äkta thaimassörer.
Jag önskar att vara en informationskälla ur perspektivet för dem som påverkas Jag skulle vara glad och tacksam om du tar hänsyn till min information innan du fattar ditt beslut.
Jag har tidigare fått frågan, “Även om vi tror att det finns många kvinnor som utnyttjas, som behandlas orättvist och att det är något som inte borde hända. var börjar vi då? Hur vet vi vilka kvinnor som behandlas på detta sätt. Man kan inte hata och döma alla män som har utländska partners. Vad är standarden?”
Jag förstår detta mycket väl, till och med jag vill inte döma alla mina thailändska vänners män som “utnyttjare”, utan att se deras beteende. Särskilt när kvinnorna själva inte kan inse att de blir illa behandlade, som att vara van vid en mansdominerad kultur eller hushållsarbete och barnomsorg, vilket ses som fruarnas plikt.
Vi förstår att detta är något som är avskyvärt och repulsivt samt inte borde hända i Sverige, men när vi inte kan hitta personen som gjorde fel måste vi fokusera på och vara medveten om deras handlingar och attackera det i stället.
Detta kan vara ännu en metod som massan kan samarbeta med för att uppnå. Det borde vara bättre än att låta hatfullt beteende som vi vet finns i verkligheten gå ostraffat. Eller även om vi fördömer/pratar om det, kan det ha mer kraft om vi samarbetar för att samla in små krafter som sprids ut, tillsammans som en grupp.
Dessutom, att undvika att peka ut förövaren kan vara ett sätt att ge dem en chans att förbättra sitt beteende.
”Att identifiera den som har gjort en omoralisk handling som inte är ett brott är inte lätt. Därför vill jag vara en informationskälla för de som har påverkats, så att människor kan hjälpas åt att fördöma och kritisera deras handlingar.”
P.S: Överträdelser som begås under massage/Thaimassage.
Att köpa sexuella tjänster är olagligt i Sverige, men personer som begår överträdelser försöker hitta köpsignaler för att undvika straff. Till exempel: de specificerar att de vill ha en massage utan att ha på sig kalsongerna, att de vill ha massage på rumpan (utan kalsongerna) eller en riktig helkroppsmassage fram och bak, osv.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
När jag var ny i Sverige blev jag imponerad av att de flesta inte kör bil efter att ha druckit. En del av befolkningen i mitt hemland kör i berusat tillstånd om de vet att polisen inte genomför kontroller.
Jag tror att det finns fem grupper av svenskar i detta ämne. 1) Majoriteten av svenskar är medvetna om vikten av deras egen och samhällets säkerhet. 2) Majoriteten av svenskar respekterar lagen. 3) En del svenskar är rädda för de strikta straffen. 4) En annan del av svenskarna är oroliga för snaktioner från samhället. 5) Sist naturligtvis finns överallt några som bara tänker på sin egen nytta och inte bryr sig om lagen eller moraliska principer alls.
Grupp 1 är den enda gruppen som garanterat inte kommer att begå någon form av brott
Sannolikheten att de andra grupperna begår ett brott beror till exempel på att de är mottagare av felaktig information som att Happy Ending är en tjänst inom thailändsk massage, med möjlighet att undvika lagbrott genom att skicka köpsignaler genom att fråga efter massage utan att behöva ha underkläder på sig (massören och folk måste förstå innebörden av en sådan förfrågan), inklusive befintliga eller obefintliga sociala straff.
Jag tror att människor har olika nivåer av moralisk medvetenhet och att även personer som har begått fel kan ha en viss grad av medmänsklighet kvar.
Jag tror att om historierna om kvinnor från gamla kulturer som blir utnyttjade och utsatta för sexuella övergrepp i Thaimassage/massage var ämnen som samhället var medvetet om, prioriterade och till och med inkluderade fördömelse av sådant beteende, så hjälper det dem som har begått fel eller till och med överväger att göra felaktiga handlingar att motivera ett moraliskt beteende. Det kan få dem att känna skam, leda till att de omprövar sina handlingar samt ändra det dåliga beteendet.
Möjligen finns det många som har läst tills hit och tänker att det är mycket svårt.
Om vi tänker på respekten inför lagen om att inte dricka och köra, tror jag det tog tid att skapa en stark lag och social norm kring detta. Även om Sverige är ett land som har hög framgång inom detta område, finns det fortfarande de som kör efter att ha druckit alkohol.
Det är svårt att förändra världen, men att minska antalet personer som begår detta brott eller att förhindra spridning av denna handling ska vara möjligt. Om människor i samhället blir medvetna om denna ondska kan de gemensamt kämpa för att allvarligt fördöma sådana handlingar.
Min önskan är att vara en informationskälla för personer som påverkats av detta, för att få människor att fördöma handlingen. Jag tror att i slutändan kommer samhällets styrka att bli “att straffa förbrytaren”.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
2. För att visa mitt engagemang att jag vägrar att vara ett verktyg för brottslingar, för att förstöra moralen och lagarna som det svenska folket har gemensamt byggt upp.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
Thailand är känt som Siam, Land of Smiles. De flesta thailändare är glada och nöjda om man inte gräver djupare och tittar på oss som helhet, då vi ofta påverkas negativt av korruption. Vilken är den främsta orsaken till klyftan mellan rika och fattiga och ojämlikhet i samhället? Ibland kan fördelen med okunnighet vara att det inte orsakar lidande.
Det finns kanske många västerlänningar eller svenskar som tycker om friheten i Thailand. Själv älskar jag mitt hemland. När jag tittar runt i min närhet i Thailand, känner
jag mig lycklig oavsett om det är enkelt att leva, maten, vädret, språket, familj och samhällsställning som gör att jag inte behöver bli tillfrågad av män att köpa mig med pengar för att de ska få precis vad de vill ha etc. Men när jag tittar bortom samhället, ser jag orättvisor.
Det betyder inte att thailändare bara lider. Det finns både de som lever bekvämt och de som kämpar, och det är i klasskillnaderna som jag känner en viss frustration inför när jag förstår dess bakgrund. Jag känner mig ledsen när jag ser människor som kämpar mot svårigheter, även om det borde vara bättre om vi förstod och samarbetade för att motverka “korruption”. Men oftast hindras vi från att lära oss och förstå det
När jag kom till Sverige, även om jag bara var en andra klassens medborgare, kunde jag fortfarande lära mig och uppleva den verkliga mänskliga värdigheten.
Jag beundrar kvinnor och män som tillsammans har skapat denna skönhet. Sverige har hyllats av världen för att vara en ledande nation på många sätt, inom jämlikhet och demokrati.
Efter en tid i Sverige är många saker runt mig fortfarande inte helt bekanta för mig, såsom språket, maten och vänner. Men när jag tittar på helheten, finns det här en rättvis kultur som människor har fått från staten. Människor generellt har kunskap, respekterar lagen och respekterar samhället. De respekterar varandra som människor och bryter inte mot andras rättigheter.
Min familj i Sverige är inte rik men vi har det bra. Det finns ingen plats som är fullständigt perfekt, men om man tittar på helheten så ser man att de flesta svenskar har en god livskvalitet. Detta får mig att förälska mig i det som ni har åstadkommit.
Men sedan lärde jag mig och insåg att kvinnor från äldre kulturer användes som verktyg för förströelse, oavsett moral och jämlikhet. Dessutom har den vackra thailändska kulturen Thaimassage blivit som ett verktyg/väg för att trampa på lagarna av de som gör fel. De är som svarta får bland vita.
Jag tror att majoriteten av svenskarna har god kännedom om dessa saker och har olika känslor inför det. Ibland tror jag nämligen att jag förstår den arga blicken från vissa svenskar som tittar på mig. Jag förstår, om jag skulle vara som en symbol för att förstöra det goda som har byggts upp. Jag själv känner också sorg och är ledsen över det. Det är inte något jag önskar.
Jag vill också därför visa min ståndpunkt om att jag inte kommer att låta dem använda det som ett verktyg eller en väg för att förstöra de goda sakerna som svenska folket har byggt upp.
P.S.
Jag hoppas att det jag pratar om här inte får dig att känna ilska mot kvinnor från äldre kulturer, thailändare eller thailändsk massage. Om den här artikeln får dig att känna dig upprörd så önskar jag att det är mot de som begått felaktigheterna.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
3. För att stödja grupper som kämpar för demokrati och ungdomsgrupper som kräver reformer av utbildningssystemet.
Vid sökning efter roten till problemet med köp av sexuella tjänster genom thailändsk massage, och de thailändska kvinnor som utsätts för orättvisor, tror jag att det finns flera perspektiv på svaret. Men den viktigaste grundorsaken till problemet är “korruption” i Thailand.
En grupp av människor som är fulla av girighet ser bara till sin egen fördel. De har makt, vapen och lagar som inte är rättvisa. Det är en stort hinder för Thailands utveckling. Dessutom hindrar de utbildningsreformer eftersom den gamla utbildningen har använts i årtionden. Det hindrar majoriteten av thailändska folket från att lära sig om demokrati, inklusive mänskliga rättigheter, medborgarrättigheter under demokratisk styrning, skattesystem, jämlikhet, etc. Detta resulterar i medborgare som tror att de lever i en demokratisk regering när de egentligen inte gör det. Dessutom förblindar utbildningssystemet folk från att uppmärksamma eller förstå hur ”korruption” påverkar deras försörjning och samhälle.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
Jag tror inte att det finns något speciellt med mig jämfört med andra människor, men jag tror att jag, och alla andra, har sin egen unika identitet. Därför tror jag att det är värt att stödja ungdomsgrupper i Thailand som kämpar för sin rätt att växa upp till sin egen självständighet baserat på demokratiska principer.
Det är olyckligt att utbildningssystemet, familjen, kulturen och samhället, som borde hjälpa till att främja barns förmåga att utveckla sin egen identitet fullt ut, är begränsade för en viss grupp människor, vilket gör att barn bara kan växa upp och lära sig enligt vad systemet vill.
Dessa uttalanden behöver mer information, men jag kan inte ge det i den här artikeln. Men jag vill säga att problemen jag har stött på i Sverige (diskriminering och köp av sexuella tjänster genom thailändsk massage) har delvis sitt ursprung i “korruption” i Thailand. Även om jag inte kan göra allt jag vill göra om detta för Thailand, vill jag uttrycka min solidaritet med de grupper som kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter i Thailand, särskilt ungdomsgrupperna.
Nuntis aktivitet för att nå målet
Novell
Om du någonsin har läst min novell, så vet du att det är en historia om offret. Även om nästan hela historien är sann, skrev jag den i form av en novell för att ha minst påverkan på enskilda människor.
Artikel om politik i Thailand.
Om du följer min blogg kan du bli förvånad över att jag plötsligt började skriva om politiken i Thailand. Det är på grund av att under tiden jag hade stängt min Thaimassagesalong 2019-2022, hade jag tid att studera och undersöka på djupet problemet med thailändska kvinnor som utnyttjas och problemet med köp av sexuella tjänster via Thaimassage. Detta ledde mig att djupare undersöka problemen i Thailand och det var också under samma period som vissa thailändska människor krävde demokrati och protester bröt ut.
Min blogg skrevs inte för att skapa medlidande eller be om hjälp för mig själv. Men om du hörde mina böner om hjälp, var det när jag började skriva om politiken i Thailand.
Jag kände mig pinsamt berörd att jag inte kunde delta i protesterna, trots att de kämpade för alla thailändares rättigheter. Det enda jag kunde göra då var att skriva berättelserna så att fler människor kunde lära sig om dem.
Jag tror att om människor bryr sig om berättelserna som kommer från Thailand, kan det hjälpa regeringen att undvika att använda våld mot demonstranterna. Men nu förstår jag att allt inte händer över en natt, och att varje land har sina egna problem att ta itu med.
Att skriva politiska berättelser kräver supporterande information, tid och energi. Så om du någonsin har läst dem, ber jag om ursäkt för att jag förmodligen inte kommer att fortsätta skriva om det som jag har lämnat olöst. Om jag ska skriva om politik igen kommer jag förmodligen inte att dyka djupt ner i det.
Mitt thai blogg,
Många har frågat mig varför jag inte skriver berättelser för thailändare.
Min huvud berättelse handlar om “thailändska kvinnor som utsätts för orättvisa och köp av löften genom thailändsk massage i Sverige”, men jag anser att en stor del av problemet ligger i Thailand.
Att skriva eller berätta historier om dessa frågor slutar med, om man skulle gräva till roten av problemet, politik och korruption. Att blanda sig i dessa frågor kan vara farligt för en själv eller de runt omkring, särskilt om bloggen har många följare. Men det finns många thailändare som gör det, både i Thailand där de alltid är redo om de måste fly landet på grund av politisk förföljelse eller de som bor i utomland som inte kan återvända hem. Dessutom finns det också många som har försvunnit.
Information om dessa frågor, även om skaparna kan riskera sin egen säkerhet, kan inte nå den thailändska befolkningen så mycket som det borde eftersom det fortfarande finns många hinder, särskilt eftersom de medier som konsumeras av de flesta thailändare fortfarande är kontrollerade. Men många thailändare slutar inte.
Jag själv har många saker jag vill göra, men jag kan inte göra allt jag vill och samtidigt göra det effektivt. Därför väljer jag att försöka ge information till Sverige om den här frågan för att stimulera motstånd mot de felaktiga handlingarna. Någon dag när svenskar väljer att lyssna på min röst kan jag ha kraften och möjligheten att berätta för thailändare vad jag har sagt till människor här.
Att ge från Nunti Thaimassage och shop. Även om det är en liten sak, är det det bästa som en person som har utsatts för övergrepp kan göra.
Många har frågat varför jag inte hjälper människor i Sverige. Det finns många människor här som behöver hjälp. Eller att det finns barn eller vuxna annanstans i världen som lider mer än thailändare. Varför hjälper jag inte dem?
Svaret är att min förmåga här i Sverige är begränsad, jag är en person som ibland behöver hjälp själv. Jag är osäker på det. Och de små medel jag har i Sverige, kan ha ett större värde när det används i Thailand. Dessutom vet jag var jag kan ge rätt hjälp i mitt hemland.
Det finns definitivt människor runt om i världen som har det svårt och är i större behov av hjälp än thailändare. Men eftersom jag inte kan hjälpa alla börjar jag med små steg vad jag själv kan göra. Det viktiga för mig är att skapa goda relationer mellan Thailand och Sverige genom olika aktiviteter, vilket var startpunkten Nunti.
Jag tror att detta kan hjälpa människor att höra min röst.
Det jag gör är definitivt ett jobb, men jag önskar att mitt arbete skall vara i linje med Nuntis syfte som jag nämnde tidigare.
I slutet av 2021 testade jag att istället för att ha min verksamhet i hemmet, ha salongen i centrum. Det lärde mig mycket, bl a att jag inte vara redo, vilket tvingade mig att återvända hem och börja om igen.
Tack till alla som har stöttat mig. Jag hoppas att jag inte har gjort er besvikna, eftersom oavsett om jag uppnår mina mål eller inte, kommer jag aldrig sluta kämpa.
Tackar för kvaliteten från www.pixabay.com.
I länder där utvecklingen inte har nått lika långt som i t ex Sverige, finns det många människor som lider av orättvisor som de inte kan undvika. Från perspektivet av människor i utvecklade länder, förstår och sympatiserar många med dessa människors situation.
Vi människor har olika förmågor att lära oss, eftersom även i utvecklade länder med god utbildning och hög livskvalitet finns det fortfarande människor som inte uppskattar värdet av det goda som de har. De saknar empati för sina medmänniskor och är fulla av girighet, och ser endast till sin egen lycka trots att de har ett bättre liv än i länder som är mindre utvecklade. De utnyttjar bristerna i det underutvecklade landet såsom “okunskap”, “önskan om ett bättre liv”, “föråldrad kultur som inte främjar jämlikhet” och “fattigdom” genom att ta med människor från det landet till sitt eget land och ägna sig åt oetiskt beteende gentemot dessa människor, utan att känna någon ånger.
Många thailändska kvinnor påverkas av ekonomi, utbildning, familj och ojämlikhet, vilket hindrar dem från möjligheterna i sitt egna land. Många hoppas på ett bättre liv i ett mer utvecklat land. Men det liv som de tror att de kommer att få, förvandlas till att vara som att fly från en tiger bara för att möta en krokodil. (fly från något dåligt men i stället möta något sämre: ” “hoppa från aska till eld” out of the frying pan, into the fire”)
Thailändsk dold massage (med fler tjänster än massage) är olagligt i Thailand, men bakom dessa företag finns en kopplerisverksamhet. Denna ondska bör inte spridas till Sverige.
Även om det finns både gott och ont överallt, är det inte tillräckligt för dem att utsättas för sådant elände och orättvisa i ett land som ännu inte är utvecklat? Låt dem inte behöva utnyttjas i Sverige igen.
Jag tror att det finns många organisationer och många enheter som arbetar för att hjälpa offren med detta, men det verkar inte vara tillräckligt. Dessa onda handlingar fortsätter att existera och värre än så, det sprider sig. Och gärningsmännen får inga straff!!!
Att agera för att motverka sådana grymma handlingar mot mänskligheten är inte bara ett uttryck för medkänsla för medmänniskor, utan också ett sätt att skydda ditt land från att drabbas av illvilliga handlingar från förövare.
Från Nunti
Ett objekt kan ses på utifrån flera perspektiv, och den här artikeln är inget undantag. Om du är orolig och bekymrad över att jag har det svårt, och tror att mitt liv är stressigt och ledsamt och undrar hur jag mår, uppskattar jag det. Men jag känner jag mig nöjd med det jag gör. Det är tvärtom så att om jag inte skulle inse problemen eller inte göra något åt det, så skulle jag må dåligt.
Oavsett om jag finns i denna värld eller inte, kommer dessa onda saker fortfarande att existera. Jag känner mig lyckligt lottad att ha insett sanningen om det, även om det ibland kan vara grymt. Jag har lärt mig att leva med det och i stället för att se det som lidande, har jag kunnat använda det som en kraft för att driva mitt liv framåt. Det gör att jag känner att mitt liv har ett värde och syfte, och jag känner stolthet över det jag har gjort, oavsett om jag har uppnått mina mål eller inte.
Jag uppskattar att du inte ser på mig med medlidande när vi har en chans att träffas, det gör mig starkare.
Om du håller med och inser att sådana handlingar är onda och oacceptabla både moraliskt och lagligt, och inte borde ske i Sverige, och att det också är en föraktfull gest mot de goda sakerna som majoriteten av svenska män och kvinnor har byggt tillsammans. Jag ber dig att inte vara passiv. Om du redan har gjort något uppmanar jag dig att fortsätta att agera.
Förutom det önskar jag att styrkan jag har fått från Nunti kan överföras till dig, för att öka och stärka din kraft, så att vi tillsammans kan bekämpa och motverka denna ondska. Allas krafter tillsammans ska visa att rättvisa alltid är starkare där du står!
Må du tacka dig själv för att du upptäckte och läste den här artikeln.
Tack/Nunti